Friday 26 December 2008

Turun @ naik???

Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah akhirnya keputusan semester 1 sesi 2008/2009 terpampang dengan jelas. Segala usaha dan keringat sepanjang semester yang lalu terjawab. Buat sahabat dan sahabiah yang berjaya mencapai sasaran tahniah diucapkan bagi yang tersasar banyak-banyak panjatkan juga kesyukuran kepada yang Maha Berkuasa.

“Fiq result dah kuar. Berapa dapat?” “Gano result?” begitulah sekilas pandang terhadap celoteh sahabat yang ingin mengetahui keadaan ana di semester lalu. Tidak lain dan tidak bukan untuk mengetahui berita gembira atau buruk dari keputusan tersebut.Syukran wahai sahabat jazakallahhu khairan kathiran.
Segala puji bagi Allah s.w.t Tuhan sekalian alam, walauapapun keputusan yang diterima kuatkankan hati teguhkan iman. Allah s.w.t sentiasa menguji hambanya dari pelbagai sudut untuk mencari hambaNya yang benar-benar bertaqwa dengan kalimah syahadahNya. Dari satu sudut tercoret di hati kenikmatan yang sebenarnya apabila dihadapkan dengan ujian daripadaNya. Itu baru ujian dari sudut akademik belum lagi yang lebih dahsyat daripada itu.


Ya Allah ya Rahman ya Rahim. Janganlah Engkau hadirkan pada diri kami ujian dan cabaran yang tidak mampu kami tempuhi dan hadapi. Sesungguhnya kami hanyalah hambamu yang ternyata kekurangan dan kekerdilannya di sisiMU. Aminnn.

Sahabat dan Sahabiah sekalian.

Muslim itu istimewa, ana bangga menjadi muslim kerana padanya ada dua perkara yang tidak mungkin ada pada yang lain iaitu rasa syukur dan sabar. Syukurnya bila didatangkan segala kebaikan dan musibah daripadaNya dan bersabar dengan mehnah dan tribulasi kehidupan yang didatankan khas daripada Allah s.w.t. untuk mukmin yang bertaqwa. Syukran diatas nikmat yang cukup besar ini.


Sebelum mengundurkan tinta maya ini ana mengajak diri ana terutamanya dan sahabat sahabiah sekalian meneruskan perjuangan yang telah terukir dalam kehidupan. Lakukan perubahan dari awal semester untuk kesenangan di hujungnya nanti. Tekadkan dalam diri dengan kekuatan yang ada untuk terus memperbaiki diri. JANGAN JADIKAN AKADEMIK FITNAH BESAR BUAT ORANG ISLAM YANG MENYAHUT PERJUANGAN ILLAHI. Syukran wasalam. Semoga Allah s.w.t memberkati segala usaha yang kita lakukan keranaNya.



SELAMAT MENGHADAPI SEMESTER YANG BARU MOGA BEROLEH KEBERKATAN DARIPADA ALLAH S.W.T.

No comments: