Tuesday 23 December 2008

Islamic Summer Camp

Islamic Summer Camp (ISC)

Pada 12 hingga 15 Disember yang lalu bertempat di Kampung Kobuni Inanam telah diadakan Islamic Summer Camp yang bertujuan untuk mengisi masa cuti dan terluang pelajar sekolah sekitar Kota Kinabalu, Kota Belud, Spitang dan Tuaran. Syukur pada Allah s.w.t. kerana diberi peluang dan masa untuk mencoretkan perkongsian kepada yang sudi. Selaku fasilitator yang dijemput sekadar untuk memeriahkan suasana dan membantu banyak juga manfaat yang diterima dalam menuju Mardhotillah, Insyallah.

Alhamdulillah program tersebut berjalan dengan lancar sepertimana yang dirancang oleh pihak penganjur. Program yang digarapkan dengan pengisian kerohanian sedikit sebanyak mengajar dan memenuhi tuntutan sebagai seorang muslim dalam menongkah kehidupan berliku. Selaku orang yang memerhatikan program dari awal sehingga ke akhir walaupun masih terikat denga tugas sebagai “peladang ikan” di hatchery banyak pengalaman dan pengajaran yang diperoleh dalam menilai erti kehidupan .

Berdasarkan maklumat yang diterima seramai 80 orang peserta yang datang dengan kesungguhan yang terdiri daripada mulimin dan muslimat. Dari satu persatu program ditelusuri dan dicambah idea dan minda banyak input yang diperoleh oleh perserta yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan sepenuhnya sebagai seorang dai’e.


Jelajah Dakwah adalah salah satu daripada slot program yang ditentatifkan unutk dimanfaatkan sepenuhnya oleh peserta selepas banyak menerima input dan juga buah fikiran sepanjang program. Itulah yang sebaiknya selepas diperturunkan segala ilmu dan pandangan dan perkara tersebut terus diaplikasikan oleh peserta terhadap mad’u (sasaran dakwah). Peserta dilepaskan ke sekitar kawasan di Inanam dan Kampung Menggatal secara berkumpulan bergerak mencari mad’u dalam tempoh masa yang diberikan. Banyak yang dapat dikongsikan peserta kepada kami
(Bersama adik2 kumpulan)
sewaktu slot tersebut.

Bergambar selepas penutup program

Sebelum menutup tabir coretan ini ana sedikit harapan daripada ana agar kita memperoleh manfaat sepenuhnya untuk program tersebut walaupun selaku peserta mahupun sebagai fasilitator dan juga pihak penganjur.

No comments: