Tuesday 23 December 2008

Bas oh bas!!!


Entahlah apa yang bermain di fikiran ana sewaktu pulang dari Melaka ke Kelantan. Ketika itu ana menaiki bas harian dari Machang ke Kuala Krai. Lihat saja dari luar bas seakan-akan baru dibeli satu bulan yang lepas tetapi selepas ana menjejakkan kaki ke dalam bas tersebut..Masyallah…bas tu macam dah dua tahun pakai. Ana terfikir kenapa terjadi sedemikian. Seolah-olah tidak ada perasaankah mereka sewaktu seronok merosakkan harta benda awam tersebut.

Bagi ana agama yang memainkan peranan penting terhadap perkara tersebut.Jika mereka benar2 menghargainya akan timbul perasaan di hati “mereka” untuk menggunakan kemudahan tersebut dengan sebaik mungkin dan memastikan manfaat tersebut kepada orang lain. Ke manakah agaknya nilai moral ini hilang kepada generasi sekarang. Mungkin itu kemudahan awan di dalam bas bagaimana pula di tempat lain?..Masyallah..nauzubilla himinzalik.

Kadang-kadang ana terfikir bagaimana hendak mengatasi masalah ini bukan apa setiap muslim itu bersaudara dengan muslim yang lain dan antara muslim itu ada hak pada diri masing-masing.Ya Allah..besarnya tanggungjawab tersebut. Seperti yang ana beritahu tadi agama adalah penyelamat kepada segala bentuk kemungkaran yang berlaku.Insyallah Allah s.w.t Maha Pengampun, Maha penyayang lagi Maha pemurah.

Ya Allah lindungilah umat Islam di muka bumi MU ini dari kecelakaan mereka yang bertindak sedemikian dan permudahkanlah hati-hati mereka untuk kembali bertaut pada kasih abadi MU yang hakiki. Moga selamat dunia dan akhirat.Aminnn..

No comments: