Tuesday 23 December 2008

Politik dan Mahasiswa

Politik dan Mahasiswa

Bismillahirrahmannirrahim.Assalamualaikum

Terasa berat juga untuk menulis berkenaan tajuk ini maklumlah disebut sahaja politik dalam kampus ada saja yang terus melenting bak “peluru”. Ana baru saja ber”ym” dengan seorang akhi dari UTM yang bakal Pilihan Raya Kampus (PRK) bersama sahabat-sahabatnya di semenanjung yang bakal menghadapi PRK terlintas di fikiran ana berkenaan tajuk di atas. Sebenarnya “tinta” ini adalah sekadar perkongsian daripada seorang yang memerhati pada persekitaran kampus tentang suasana politik yang berlaku. Bagi ana, walauapapun pandangan yang dizahirkan ana terima dan raikan.


Sang Politik Yang Mengharap Redha Illahi

Pada pandangan ana mahasiswa yang terlibat dalam politik kampus sebenarnya seseorang yang berusaha untuk memperbaiki kelemahan dirinya, belajar tentang erti kehidupan sebelum menghadapi ujian yang lebih besar selepas bergraduasi kelak dan memupuk disiplin diri sebagai seorang insan yang bermanfaat. Mungkin banyak lagi yang boleh ana jelaskan disini tentang manfaat yang diperoleh dengan membawa politk suci. Sucikah politik itu? Ana tinggalkan persoalan itu kerana masing-masing dikalangan kita mampu untuk menjawab persoalan itu atau ana buka ruangan komen untuk kita kongsikan bersama.

Masa berlalu

Walaubagaimanapun sebab yang diberikan mahasiswa yang melingkarkan hidupnya dengan salutan politik ialah hanya satu bentuk proses kehidupan ke arah yang lebih hakiki. Cuba kita bandingkan mereka yang terlibat Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), JAKMAS dan Persatuan sekolah dengan sahabat-sahabat yang lain yang hanya tangan kanannya memetik hujung tetikus manakala yang sebelah kiri pula menekan-nekan punat pada “keyboard” dengan mata menghadap layar computer selepas habis kuliah menghabiskan masa dengan “game”. Bukan bermaksud menghalang dari perkara tersebut tetapi biarlah berpada jangan “over” sehingga terabai tanggungjawab sebagai seorang mahasiswa.

Lebih Bertanggungjawab

Melihat saja mereka yang terkejar-kejar dengan pelbagai program dan kebajikan yang semata-mata memenuhi tuntutan dan juga tanggungjawab sebagai seorang yang memiliki pangkat dan jawatan. Harus diingat bahawa setiap apa yang dilakukan adalah untuk beroleh keberkatan daripada Allah s.w.t. Jangan kita lari dari perkara tersebut kelak kita yang akan binasa.

Menghargai Masa

Jawatan yang dipegang sebenarnya mendorong kita untuk memanfaatkan masa yang Allah s.w.t berikan kepada kita. Kita sudah sedia maklum apabila “mengandung” dua tanggungjawab sebagai seorang akademik dan seorang mahasiswa berjawatan. Pada tahap ini kita merasakan yang masa yang kita ada benar-benar berharga dan sangat mengharap supaya dipermudah segala urusan yang berada di bawah tanggungjawab tersebut. Pada hemat ana, untuk mendamba kasih Illahi ditempat ana merapatkan dahi mencari permukaan di muka bumi Allah s.w.t. Mencari masa untuk belajar cukup sukar dengan dua jam di bilik tetapi walau di mana kita berada adalah sebenarnya tempat untuk belajar. Masuk kuliah sahaja kepala mesti fokus apa yang diperkatakan oleh pensyarah kerana kita tidak ada masa lagi untuk ulang perkara yang disampaikan oleh pensyarah tersebut manakan tidak sebagai pemimpin tamat masa kuliah terus berhadapan dengan tanggungjawab. Insyallah yakinlah pada Allah s.w.t. sentiasa bersama dengan mereka yang membantu insan yang lain.

Tingkat “Softskill”

Berucap di khalayak ramai, kemahiran berorganisasi, menghadapi kritikan, dan sebagainya ialah antara perkara yang seharusnya dipelajari dan diperbaiki untuk memastikan kita sebagai ahli politik yang berkualiti bukan sekadar melakar kata-kata dan tarikan tetapi mampu untuk memenuhi tanggungjawab yang digalas. Harus diingat “softskill” ini sebenarnya amat berguna apabila kita keluar dari universiti dan menghadapi masyarakat. Tambahan pula kita keluar sebagai generasi penerajui negara menggantikan generasi yang sedia ada sekarang. Tampuk pemerintahan seterusnya bergantung kepada generasi seterusnya.Jadi pesanan dari ana lengkapkan diri kita sebagai mahasiswa dengan sebaik mungkin.
Memupuk Kasih Sayang

Kasih sayang?..hehe.Pada pandangan ana apabila kita bergelar pemimpin yang selari dengan kehendak Islam akan timbul perasaan sayang terhadap mereka yang dipimpinnya. Tidak kiralah dari mana datangnya mereka tersebut baik Melayu, Cina, India, minoriti Sabah dan Sarawak dan sebagainya mereka mesti dilayan dengan seadilnya. Perkara ini timbul kerana sebagai seorang pemimpin berjiwa “rakyat” hatinya ini seolah-olah sebelah sahaja dengan hati “rakyatnya”. Sesuai dengan tema Islam itu sendiri yang membawa keamanan dan kebahagiaan.

Bersesuaian dengan tema blog ini nur_Mahasiswa, ayuh mahasiswa sekalian isilah masa anda dengan perkara bermanfaat untuk menjamin kehidupan di dunia dan akhirat jangan bunuh masa anda dengan pisau kelompangan dengan perkara yang tidak bermanfaat. ANA TUJUKAN KHAS TINTA INI BUAT MAHASISWA KAMPUS KHUSUSNYA RESIDEN KOLEJ KEDIAMAN CD UMS. Sekadar itu tinta dari ana mungkin itu yang ana dapat leraikan dari minda untuk dikongsi bersama. Kepada sahabat berusahalah untuk memperbaiki diri.

No comments: