Thursday 19 March 2009

Fritzl-The House of Horror Abuse

Fritzl-The House of Horror Abuse
Menarik juga topik yang dicelahkan di sudut webpage yahoo berkisar tentang sebuah keluarga di Austria. http://malaysia.news.yahoo.com/afp/20090318/twl-austria-trial-fritzl-4bdc673.html. Ini sekadar perkongsian, berdasarkan sumber tersebut Josef Fritzl ditahan diatas tuduhan sumbang mahram sehingga lahir keturunannya yang seterusnya dan itu salah satu tuduhan yand dikenakan, masih ada tuduhan yang lain dikenakan terhadapnya. Jika dilihat masalah sebegini dalam masyarakat tidak ada bezanya yang berlaku di negara kita. Istilahnya dua kali lima sama sahaja.
Sahabat-sahabat sekalian
Cerita tersebut adalah sekadar perkongsian, yang utama adalah untuk menjelaskan pendapat nur_mahasiswa berkenaan dengan penyakit yang berlaku dalam masyarakat. Persoalannya, kenapa perkara tersebut boleh terjadi?
Dari kotak pemikiran nur_mahasiswa itu tidak lain dan tidak bukan datangnya dari kelemahan diri kita selaku manusia yang sangat bergantung kepada tuhan. Dalam Islam kita seharusnya faham tiada istilah sekularisme dalam kehidupan kerana tidak mustahil perkara tersebut akan terjadi dikalangan kita. Pembinaan asas keagamaan yang kukuh dapat menjamin diri kita dari maslaah tersebut.
Ironinya istilah pengasingan terhadap agama dala kehidupan tetap berlaku. Menganggap orang agama ini sekadar berurusan di Masjid mengendalikan majlis-majlis keagamaan seperti Tahlil, Sambutan Maulidur Rasul dan sebagainya. Seharusnya kita faham agama ini menjadi nadi atau pautan paling utama untuk dirujuk dan diamalkan dalam kehidupan. Jika disisihkan pada mana bahagian di atas dasar nafsu kesukaan semata-mata maka kita berjalan dalam kehidupan dengan ketempangan yang jelas dan nyata.
Sekadar perkongsian dari nur_mahasiswa berkenaan isu-isu yang berlaku. Setiap apa yang berlaku perlu diambil pengajaran dan iktibar untuk memastikan hidup kita ini berterusan berada dalam jalan agama Allas s.w.t.
Salam Ukhwahfillah Buat Semua

No comments: