Tuesday 26 May 2009

PAS: Ulamak @ Profesional???

Dalam beberapa hari ini nur_mahasiswa tertarik kepada isu yang melibatkan pemilihan pucuk pimpinan Parti Islam SeMalaysia (PAS). Bukan bermaksud menarik isu ini dalam penglibatan mahasiswa terhadap poltik tetapi sekadar membawa idea dan pandangan berdasarkan apa yang berlaku dalam persekitaran pada hari ini. Isu yang menarik untuk dikupas dan didalami sebagai pengetahuan am untuk peralihan kehidupan seorang pelajar kelak.

Dicucuk dari dalam dan luar siapa tidak terasa kesakitannya melihatkan pelbagai pihak yang seolah-olah ada pandangan dan idea yang merujuk kepada kepimpinan bakal dipilih dalam PAS itu. Ada pendapat yang mengatakan bahawa PAS bakal dikuasai oleh golongan profesional pada pemilihan kepimpinan pada kali ini. Adakah itu benar?

Hakikat yang jelas setelah diamati sejarah lahirnya PAS itu sendiri bagaimana dua golongan atau entiti ini seiring menghadapi pelbagai ujian yang datang dalam membentuk kematangan dan survival dalam politik. Ibarat isi dengan kuku, bagai aur dengan tebing, gigi dan lidah itulah bahasa mudah untuk menggambarkan dua golongan ini. Dalam menerajui kematangan dua entiti ini perlu berpadu tenaga dan menggenggam erat tangan antara satu sama lain untuk memastikan tali PAS itu sentiasa dalam laluan yang sebenar mendokong Al-Quran dan As-Sunnah.

Perubahan semakin jelas dan cahaya Islam semakin menyinar dengan melihatkan masyaratkat hari ini yang segelintirnya yang semakin sedar tentang kempentingan agama dalam pembentukan insan dan kepentingannya dalam memandu hati di jalan yang diredhai Allah s.w.t.

Dari nur_mahasiswa, dalam kepimpinan manusia kelemahan dan kekurangan tetap ada tetapi, selagi mana usaha dan mujahadah yang kuat untuk memperbaiki kekurangan tersebut Insyallah kita tergolong dalam golongan yang mencintai agama Allah.

No comments: