Tuesday 8 September 2009

Suara Politik Di Kampus

Assalamualaikum w.b.t.
Salam Ramadhan Al-Mubarak
Medan politik kampus adalah satu medan terbaik buat mahasiswa kampus yang mendidik diri untuk menghadapi suasana mencabar di luar kampus. Peluang yang baik ini amat menguntungkan mahasiswa sekiranya manfaat yang sebenar diberikan kepada mahasiswa untuk bersama belajar dan diberi pendedahan berpolitik dengan lebih dinamis dan berkualiti bagi menjamin kepimpinan yang berkualiti pada masa akan datang.
Pada tarikh 5 Sepetember 2009 Universiti Malaysia Sabah (UMS) menerima kunjungan daripada ahli parlimen Rembau Khairy Jamaluddin yang pada hemat saya berada di Sabah di atas urusan rasmi. Program ceramah umum Khairy Jamaluddin bertempat di Dewan Resital UMS bertajuk Mahasiswa dan Masa Depan yang saya difahamkan bermula lewat dari masa yang dirancangkan. Antara isu-isu yang sempat didengar oleh telinga kurniaan Allah s.w.t. ini adalah seperti isu mansuhkan ISA dan isu PPSMI serta sedikit pesanan daripada Khairy Jamaluddin kepada mahasiswa kampus. Isu-isu ini dijawab bagi pihak kerajaan yang memerintah untuk tatapan mahasiswa dan hadirin dari luar yang lain.
Secara peribadi saya melihat ini adalah satu petanda positif kehadiran ahli politik ke dalam kampus seolah-olah memberi satu nafas baru kepada mahasiswa untuk dikongsi pengalaman politik dan bagi menjelaskan isu-isu yang berlaku sebelum ini di pihak kerajaan dan juga pembangkang tetapi ada beberapa persoalan yang bermain di minda berkenaan perjalanan program ini dan suara keadilan kepada mahasiswa daripada semua pihak. Saya lontarkan beberapa persoalan yang hadir dalam pemikiran saya setakat yang difahami sepanjang berada di kampus. Berikut adalah persolan yang timbul di fikiran saya berkenaan program yang berlangsung:
  1. Adakah ruang yang sempurna (kerajaan dan pembangkang ) untuk menjelaskan isu kepada mahasiswa untuk dibawa pertimbangan mahasiswa ? Apa yang saya maksudkan disini adalah kehadiran semua pihak dari pelbagai latar belakang untuk menjelaskan berkenaan sesuatu isu (Cadangan: Wakil politik pro-kerajaan, pembangkang, pihak swasta dan juga tokoh akademik universiti)
  2. Adakah kampus dibenarkan untuk membawa masuk mereka yang berlatar belakang politik?
  3. Boleh atau tidak mahasiswa menjemput dan meraikan ahli politik yang pelbagai latar belakang dan fahaman untuk berkongsi sesuatu pengalaman berguna dari sudut akademik bagi mengupayakan kebolehan dan kualiti mahasiswa ?


Itulah diantara persoalan yang timbul di minda dan mungkin ada pihak yang boleh menjawab persoalan tersebut atas pandangan peribadi atau lain-lain. Saya ajukan persoalan ini selaku pihak yang neutral terhadap pelbagai perkara yang berlaku dan sebagai ruang untuk membuktikan kebebasan mahasiswa bersuara dan layak untuk bersuara mengikut persekitaran yang berlaku dan pandangan peribadinya terhadap apa yang berlaku.

Moga boleh berkongsi ilmu dan pengalaman untuk dibawa bekal pada masa yang tidak menentu nanti.

1 comment:

Vita Meglio said...

salam..hurm..satu persoalan..banyak jawapan tuh..