Tuesday 4 August 2009

Antara H1N1 dan FFM’09.Mana popular??

Alhamdulillah ada ruang yang disediakan oleh Allah s.w.t. untuk menyampaikan sedikit peringtan kepada diri dan juga sahabat semua. Sedar atau tidak hari-hari yang kita lalui cukup memberi kesan dan manfaat untuk terus hidup sehingga tempoh yang diizinkan oleh Allah s.w.t. Hakikatnya dari mana kita datang disitulah jugalah kita akan kembali.

Sekadar maklumat dan mungkin semua sudah sedia maklum berkenaan Festival Filem Malaysia 2009 yang sudah bermula seperti di dalam jadual perencanaannya. Universiti Malaysia Sabah menjadi tuan rumah untuk kali ini. Samaada setuju atau tidak dari semua, FFM’09 sedang berlangsung sehingga menanti kepada hari kemuncaknya iaitu pada 8 Ogos 2009 nanti. Untuk maklumat juga hanya dua slot sahaja yang menggunakan kemudahan UMS iaitu tayangan video di Dewan Resital dan juga acara kemuncak di dewan Canselor.

Secara peribadi saya adalah antara individu yang tidak menyokong perlaksanaan FFM’09 di UMS. Antara sebab-sebab utama adalah status akademik yang dimiliki oleh mana-mana universiti di seluruh dunia. Kedua diatas status artis-artis di Malaysia (ada yang positif dan negatif) dan juga kesannya kepada UMS. Kita tidak mahu wajah UMS diangkat dan dijulang dengan cara sedemikian di mata masyarakat Malaysia. Jika kita mahu dikenali perhebatkanlah dengan wajahnya dengan status akademiknya itu sendiri.

Terdetik di hati saya setelah bersama dengan salah seorang sahabat kampus samaada kita perasan atau tidak satu perkara berkenaan H1N1. Adakah ini adalah satu bala yang datang di dunia di atas kerosakan dan juga kemaksiatan yang dilakukan oleh manusia pada hari ini sepertimana yang telah disebut dalam Al-Quran dan UMS tidak terlari dari bala ini. Sekadar maklumat juga sebagaimana kita sedia maklum status dan bilangan mereka yang telah disyaki positif terhadap H1N1 yang kian bertambah.

Sahabat yang saya hormati sekalian

Pena ini bukan bermaksud untuk untuk menimbulkan kontroversi atau publisiti yang meluas tetapi sekadar menyampaikan suara dan peringatan kepada diri saya dan juga sahabat kampus yang masa kita semakin lama semakin dekat. Lebih baik bersedia dari awal. Jadilah kita sepertimana tokoh terbilang Islam Khalid Al-Walid yang sangat cintakan kematian (kerana kita bersedia dan melaksanakan tuntutan yang telah disyariatkan) dan bencikan dunia yang melalaikan (perkara yang negatif).

Wallahhuallam

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum..

saya merupakan pelajar USM.sy bercadang hendak membuat lawatan ke sabah disember ini.bley sy dapat org yg perlu dihubungi untuk tujuan ini? jz e-mail sy di wiramaru@gmail.com..trima kasih..