Sunday 20 December 2009

Perubahan Dalam Iklim Politik Negara

Ruangan harakahdaily terus menerus memaparkan imej sebenar berkenaan hasil Konvensyen Pakatan Rakyat pada 19 Disember lalu. Selaku mahasiswa yang terbuka dalam menyampaikan pandangan secara peribadi, melihat satu perubahan yang besar berlaku kepada iklim atau suasana politik sekarang dan akan datang.

Selepas hasil pembacaan daripada sumber penulisan yang pelbagai, ada banyak perkara yang boleh dijadikan rujukan kepada semua asalkan berguna. Di ruang ini saya lontarkan berdasarkan pandangan peribadi.

Ambil yang jernih buang yang keruh

Saya melihat perubahan yang akan berlaku berdasarkan penekanan terhadap keutamaan dalam dasar yang dicetuskan dalam ucaptama pemimpin-pemimpin utama parti, yang berbeza berdasarkan aliran fikrah dan pemikiran dan ini adalah sesuatu yang diharapkan dan dibanggakan sekiranya berjaya dilaksanakan dengan baik. Antara hasil perubahan adalah pada dua perkara berikut:

Suasana Perubahan Pemikiran Masyarakat

Masyarakat hari ini perlu lebih banyak terbuka dalam menerima perubahan tidak hanya bergantung kepada mana-mana pihak dalam memastikan kelangsungan dalam kehidupan sebaliknya melihat perubahan dalam diri secara total sebagai satu elemen penting untuk membentuk sebuah bangsa Malaysia. Perubahan yang bagaimana? Perubahan diri yang mampu mengangkat Malaysia sebagai sebuah negara yang lebih berdaya saing walaupun dalam ruang perbezaan dari sudut agama, budaya dan lain-lain.

Saya sebutkan perbezaan yang melambatkan kemajuan dalam Malaysia dan ramai yang melihat perbezaan ini sebagai jurang pemisah kejayaan Malaysia.

Islam tidak melihat perbezaan satu jurang pemisah kejayaan sesebuah bangsa dan begitu juga pandangan saya terhadap agama lain, tetapi apa yang penting adalah permbezaan yang membuka kelebihan dan kebaikan kepada semua dalam amalan-amalan kehidupan manusia seharian dengan harapan kehidupan yang lebih harmoni.

Suasana Perubahan Pemikiran Mahasiswa

Adalah diharapkan perubahan yang berlaku juga dapat diterima kepada golongan mahasiswa untuk membentuk mahasiswa yang lebih dinamik, kreatif dalam menangani permasalahan, dan bijak dalam menguruskan diri di kampus bagi memastikan kita dapat memberi manfaat yang sepenuhnya kepada rakyat apabila keluar dari tempat pengajian

Satu perkara yang penting adalah mahasiswa perlu tahan kepada cabaran, kuat semangat dan sanggup berdepan dengan ujian. Ciri-ciri ini perlu dalam membina mahasiswa yang lasak bukan sahaja di medan akademik tetapi di medan masyarakat.

Mahasiswa hari ini tidak melihat sesuatu ujian dan kesusahan yang diterima sebagai sesuatu perkara yang positif tetapi ujian ini dianggap penghalang untuk memajukan diri dalam akademik dan kehidupan seharian. Ujian yang datang ini yang akan membina kekuatan untuk masa akan datang.

Pengalaman yang perlbagai seharusnya dikumpulkan oleh semua mahasiswa sebelum keluar kepada medan masyarakat. Dalam ruang ini saya yakin mahasiswa akan lebih banyak menerima ujian. Jadikan hari ini adalah persediaan untuk hari yang seterusnya dan yang akan datang.

Hakikatnya mahasiswa perlu berani dalam meniti perubahan bukan dengan hanya bergelumang dengan permasalahan kecil yang dibesarkan tetapi melihat masalah dengan ruang yang kecil tetapi ruang penyelesaian yang lebih besar.

No comments: