Saturday 15 November 2008

Ziarah Kg. Lok Urai di Pulau Gaya

Tanggal 13 November ana dan sahabat bersama dengan abang-abang senior telah menggerakkan satu misi ke Pulau Gaya untuk melawat mangsa kebakaran di salah satu perkampungan Lok Urai (Blok D) dalam kawasan Pulau Gaya. Pada awalnya ana tidak bercadang untuk ke Pulau Gaya kerana memikirkan tugasan sebagai YDP kolej yang mungkin on call pada bila-bila masa sahaja. Terasa terdetik pula di hati untuk sampai di sana ditambah dengan perasaan ingin tahu dalam diri ana mungkin, ada sesuatu dari Allah s.w.t. mahu kongsikan kepada ana sebagai seorang pengabdi kepada Illahi.

Kami dengan seramai 8 orang mewakili sukarelawan Persatuan Siswazah Sabah (PSS) memulakan perjalanan dari UMS jam 2.30 petang dengan menaiki bas dengan hati yang terbuka bersama akhi Nadir dan akhi Faiz dengan beberapa sahabat-sahabat yang lain yang tiba lebih awal di Masjid (bersebelahan Pasar Phiipines sebelum ke jeti khas di belakang Pasar Besar Kota Kinabalu. Sebelum bertolak dengan menaiki boat kami solat Asar terlebih dahulu.

Dipendekkan cerita kami tiba di Pulau Gaya tepat jam 4.25 petang. Pada asalnya kami sepatutnya tiba terus ke Kampung Lok Urai melalui boat tetapi disebabkan oleh masalah komunikasi yang timbul kami tiba di jeti Pulau Gaya dan terpaksa berjalan kaki ke kampung Luk Urai.Kami lalui dugaan dan cabaran tersebut dengan sabar dan tabah. Bak kata orang bila lagi mungkin inilah medan ujian yang terbaik untuk mahasiswa. Sepanjang laluan ke Kampung Lok Urai dari usia kanak-kanak sehinggalah ke dewasa kami temui dan kami sapa dan raikan. Melihatkan kegembiraan sang kecil melompat-lompat riang bersama dengan air laut.

Laluan untuk sampai ke kampong Lok Urai dipandu arah oleh adik xxxx. Tempat tujuan adalah rumah ketua kampung Lok Urai Encik Jari Hafiz. Harapan utama yang disuarakan oleh Encik Jari agar kesusahan mereka dapat didengar oleh pihak atasan dengan disusulkan bantuan selanjutnya. Bantuan dari kerajaan telah diterima pada awalnya dan mereka masih lagi memerlukan bantuan yang seterusnya untuk membangunkan kembali rumah yang musnah. Dalam kebakaran tersebut lebih 400 penghuni kawasan yang mewakili 43 keluarga hilang tempat tinggal.

Apa yang mampu disampaikan disini bukanlah untuk menimbulkan apa-apa kontroversi tetapi, adalah untuk menyelami penderitaan mangsa kebakaran yang terpaksa tinggal di ruang sempit bersama keluarga, makan dengan keadaan tanpa keselesaan, dan mungkin masalah kesihatan yang bakal timbul kemudian.

Hasrat kami untuk berkhemah di sana tidak kesampaian kerana melalui keputusan musyawarah kami putuskan untuk terus balik diatas masalah kesihatan dan Alhamdulillah masih terdapat boat yang membawa kami balik ke Kota Kinabalu. Kami tiba di jeti Kota Kinabalu jam 6.18 petang.Alhamdulillah kami selamat sampai.

Daripada ana mungkin pembaca sekalian yang tidak bersama kami melawat kampung Lok Urai tidak merasai penderitaan dan menyelami kesusahan yang dihadapi oleh mereka. Ana tulis perkara ini adalah untuk kita sentiasa bersyukur dengan Allah s.w.t. dengan nikmat kita sebagai seorang mahasisawa. Kita sering kali dibayangi dengan masalah makanan mahal, anjing, bas dan sebagainya tetapi harus kita ingat yang kita sebenarnya mahasiswa yang menjadi tunggak harapan agama dan masyarakat.

Sahabat sekalian coretan ini bukan bertujuan untuk ana lari dari tangunggjawab ana sebagai YDP kolej tetapi adalah untuk kita sentiasa meletakkan kesyukuran kita dengan nikmat yang kita perolehi daripada Allah s.w.t agar tidak leka dengan kesenangan yang kita perolehi itu.Waallahhuallam..

Salam Ukwahfillah buat semua

FIY : artikel ini adalah berdasarkan ziarah ana bersama sahabat yang lain dan ditulis mengikut apa yang diperoleh dari ana sewaktu program berlangsung.

(artikel ini mohon dibetulkan sekiranya ada kesilapan)

No comments: