Sunday, 7 February 2010

Oren vs merah : Pencerahan dan Perkongsian (BAHAGIAN 1)



Menarik juga apabila membaca maklum balas daripada ‘blogger-blogger’ UMS berkenaan PRK 09/10 yang berlaku baru ini. Jika disemak segala ruang yang ada masih banyak kelompangan yang ada dan perlu untuk dibaiki untuk masa akan datang.

Tergerak untuk mencungkil pengalaman untuk dikongsi selepas membaca blog nurilhakim berkenaan oren vs merah maka satu tulisan ini keluar untuk perkongsian kepada mahasiswa dan menjawab seba sedikit perkara yang bermain di minda.

Wajah-wajah oren dan juga merah menghangatkan suasana dalam pilihanraya kampus tetapi bukan itu fokus tulisan ini tetapi perancangan masa hadapan yang lebih baik untuk semua mahasiswa.

Sedikit berkenaan apa yang berlaku di Universiti Kebanggsaan Malaysia (UKM) satu sisi Pro-Mahasiswa (Pro-M) ditolak keputusan dalam menuntut hak sebagai mahasiswa untuk mendapat keadilan yang sewajarnya.

Berbeza situasinya di kampus UMS

Apa bezanya???

Anda ada jawapan masing-masing

Ke mana perjuangan Mahasiswa ?

Mahasiswa akan datang perlu untuk tampil dengan lebih berani dalam menerapkan diri dalam kotak masyarakat kampus kerana kita bermula di kampus untuk kepimpinan akan datang di luar. Tidak kira untuk bulan, dacing, roket, biru dan lain-lain tetapi ini usaha anda semua dalam mencorak masa depan negara dan hakikatnya kita perlu bermula.

Tidakkah kita rasa keterlibatan kita dalam memajukan mencorak negara yang lebih baik ?

Perlu untuk berpecah ?

Ya jelas oren dan merah tetapi bukan warna yang menjadi punca perpecahan sebaliknya warna ini menunjukkan satu semangat perubahan memperjuangkan ideologi kematangan mahasiswa yang bakal memimpin perubahan untuk masa akan datang.

Seperkara lagi berpecah macammana sekalipun manusia tetap ada kemanusiaan dan juga sebagaimana yang dituntut oleh Islam. Perkara yang buruk jelas dan nyata kerosakkan perlu dicegah dan dilawan habis-habisan.

Kita hanya dibezakan pandangan, pendekatan dan pertimbangan yang berbeza mengikut perkembangan semasa dan semua pihak perlu untuk ada rasa hormat-menghormati antara satu sama lain bagi mengukuhkan kedudukan masyarakat kampus. Pandangan itu adalah satu kebaikan untuk manusia.

Adab adalah perkara yang paling besar dalam kehidupan. Jika ditinjau sekitar pilihanraya kampus sebelum ini ada segelintir mahasiswa yang mula jauh dari keperibadian mahasiswa contoh untuk semua dari sudut etika pergaulan lelaki dan wanita dan juga semangat berlawan mahasiswa yang sihat perlu diserap dengan sihat dan berkesan.

Jika anda mahu dihormati maka hormatilah yang lain

Jika anda mahu disayangi maka sayangilah yang lain

Perjuangan yang lebih terisi (Ilmu dan Pengalaman)

Sifat utama untuk kelangsungan perjuangan mahasiswa akan datang adalah sentiasa DIISI dan MENGISI ilmu dan pengalaman. Hidup ini adalah satu proses pembelajaran dan dalam proses pembelajaran tidak mustahil kita akan salah dan betul.

Adalah lebih baik kita buat dan salah daripada tidak berbuat apa-apa dan hanya mengkritik berlebihan.

Hidup ini lebih berharga dengan bertindak terhadap kehidupan dengan perkara yang boleh dihargai oleh diri dan juga orang lain

“We have LIVING with what we want

We have LIFE with what we give”

[Petikan dari kata-kata seorang sahabat di kampus]

Sekadar perkongsian…

Bersambung di BAHAGIAN-2

2 comments:

Mohd Nor said...

"Ya jelas oren dan merah tetapi bukan warna yang menjadi punca perpecahan sebaliknya warna ini menunjukkan satu semangat perubahan memperjuangkan ideologi kematangan mahasiswa yang bakal memimpin perubahan untuk masa akan datang."
seutuju dengan ayat ni..

nur_Mahasiswa said...

Teruskan Mat Nor....
Sama kita bantu generasi yang seterusnya...
Untuk kebaikan bersama..