Monday 13 October 2008

20 Tahun Dikenang..

Assalamualaikum...Salam Ukhwahfillah..

Alhamdulillah ana panjatkan kesyukuran kpd-NYA kerana dengan limpah kurnia dan inayah-NYA ana masih menghirup udara dan masih mampu menjalani kehidupan sbgai seorang muslim.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w., nabi akhir zaman y telah menjadi rantai penyuburan Islam di muka bumi Allah s.w.t. ini daripada mereka y terdahulu sehinggalah ke hari ini.

Tanggal 11 Oktober lalu maka genap 20 tahun Allah s.w.t pinjamkan masa hidup untuk ana dan sekali lagi bersyukur ke hadrat Illahi dgn anugerah kehidupan itu. Syukur y tidak terhingga kpd Allah s.w.t.

Ana sebenarnnya sedih dan agak terkilan kenapa dlm tmpoh 20 tahun tersebut ana tidak diletakkan dalam keadaan berjuang utk Islam sekadar cukup melaksanakan ketaatan kpd y Esa. Ya Allah terasa hinanya diri ini yg hanya diberi pinjam nikmat kurniaan shja tetapi tidak menyempurnakan kurniaan tersebut pada keadaan y sepatutnya. 20 tahun seolah-olah baru mencapai proses kematangan yg sebenar dalam hidup. Kalaulah ana dari dulu lagi meletakkan pengabdian diri hanya utk-MU yakni utk Islam tidak akan ana rasa gerimis penyesalan y tiada noktah penghujungnya.

Lihat shja para mujahid y terdahulu diuji dengan pelbagai dugaan namun tetap tabah dan gigih menghadapi ujian daripada Allah s.w.t. dan itulah sebenarnya kemanisan yg diimpikan. Walau teguh manapun ketaatan dan juga kebajikan y ana lakukan tapi itu sebenarnnya tanggungjawab y sepatutnya dilakukan kerana ana masih belum dihadapkan dgn ujian y sebenar daripada Allah s.w.t. Hakikatnya ujian itulah y menentukan kedudukan ana y sebenarnnya disisi Allah s.w.t.

Kita boleh beribadat 24 jam d masjid tanpa mempedulikan keadaan sekeliling tapi berdsarkan pemahaman ana, Islam itu syumul dan menyeluruh. Banyak perkara y perlu kita ambil tahu dan perbaiki. Perit dan penat ana cuba hilangkan dlm kotak memori ini hanya utk kebajikan dan gerak kerja islam. Ya Allah kekalkan hambaMU ini dan mujahid y lain dalam tautan kasihMU Ya Allah walaupun hati ini berbolak balik dihayung nafsu dan syaitan..

Hati mana tiada gundah diganyang nafsu naluri manusia ditibai sang syaitan y mengekori setiap masa. Hanya kesabaran dan keyakinan kpdMU shj y dpt menyelamatkan hambaMU ini dari badai y tiada henti ini sehingga berpisahnya jasad dan roh.

Sedikit karya luahan dari hati. Hadapilah masalah barulah kita tahu siapa diri kita y sebenarNYA disisi Allah s.w.t. Umur kita bertambah pastikan poket pahala kita bertambah dan poket kiri cuba2 lah kurangkan...

Senyum Mujahid Melangkau Perjuangan

Salam YDP CD kpd semua...

3 comments:

nurul_afnie said...

insyaAllah d pnjgkan lg umur afiq utk truskn p'juangan yg xkn p'nah slsai....ameen...

Son Goku said...

Bagus fiq..teruskan usaha murni ni..syabas..

Son Goku said...

Xsangkala fiq..hbt2..nak ryk ko seri eh..