Wednesday 27 August 2008

Menang..Perubahan atau Retorik…?

Assalamualaikum wbt……Selamat Sejahtera..

Pelbagai reaksi timbul daripada apa yang berlaku dalam pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh yang menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Arif Shah Omar Shah mewakili calon Barisan Nasional (BN) dan calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) Hanafi Mamat. Dalam pertandingan ini calon PKR Anwar Ibrahim memperoleh 31,195 undi, Arif Shah dengan 15,524 dan Hanafi hanya 92 undi seterusnya hilang wang pertaruhan. Keputusan ini bakal membawa satu momentum perubahan tidak kira daripada parti pembangkang atau kerajaan dan kesannya adalah kepada rakyat samaada baik atau sebaliknya.

Undi pun sudah keputusan pun sudah, pilihan sekarang adalah untuk memikul tanggungjawab dan bebanan yang telah diamanahkan oleh rakyat. Apa yang bersarang di benak fikiran adalah adakah akan berlaku perubahan seperti yang diperkatakan sebelum pilihanraya? Dan jika benar apa yang telah dirancangkan Alhamdulillah dan jika sebaliknya berlaku kita sudah boleh menjangkakan apa yang akan berlaku seterusnya.

Bukan politik yang menjadi perkara pokok disini tetapi yang dibicarakan adalah kita dalam konteks mahasiswa. Jelaslah di sini apa yang diperlukan adalah cambahan idea perubahan daripada mahasiswa itu sendiri dalam mencorak denai berliku di negara yang tercinta ini. Mahasiswa perlu cakna dengan perubahan yang berlaku ini bukannya di atas dasar politik tetapi berpasakkan kebenaran yang nyata yang perlu diperjuangkan oleh mahasiswa. Perjuangan yang dilakukan oleh mahasiswa adalah bukan untuk mahasiswa semata-mata tetapi untuk agama, bangsa dan negara.

Tegasnya suara pembangkang dan lantangnya suara kerajaan itulah yang perlu diambil dan diamalikan oleh mahasiswa hari ini untuk menyaksikan perubahan yang drastik dalam masyrakat kita hari ini.

Mahasiswa Hari Ini…

Bawalah satu angin perubahan dalam diri bak angin taufan yang mampu menggoncang dan menggegar kawasan yang dilaluinya. Angin perubahan yang mampu memberi manfaat kepada agama dan kepada semua lapisan masyarakat.

Salam perubahan kepada semua…..



No comments: